onsdag 7 maj 2008

BM-texter, 2
"Jamen, satanismen då?"

Undviker jag det uppenbara i black metal? De här intressanta texterna jag skrivit om tidigare, är inte det företeelser i marginalen, medan huvudfåran i BM handlar om satanism, ondska, egoism och allmänt "blod och slask"? Sticker jag kanske huvudet i sanden för att slippa se?

Det finns säkert de individer och band som definierar sig som "satanister" och på allvar menar att detta beskriver deras religiösa tro. Det finns också en del låttexter som mer eller mindre oseriöst och, verkar det, ogenomtänkt slänger sig med teman och termer förknippade med djävulsdyrkan.

Samtidigt finns också de som medvetet är motståndare till religion, framför allt i form av kristendomen, och i det sammanhanget använder Satan och sataniska symboler i avsikt att tydliggöra detta. "Jeg bruker ofte geita og pentagrammet, og da som symbol på at man går egne veier og ikke følger massen...", säger t ex Ole Alexander Myrholt (Tremor, Amaroc) "Geita er jo i bibelen fremstilt som rebellen, den som ikke hører etter, den som går sin egen vei, noe som i følge bibelen er feil... Og da blir det naturlig for meg å dra inn det symbolet som et bilde på min avstand fra den læren..."

Ole Alexander MyrholtOch att då som uttalat ickekristen istället säga sig tro på Satan blir helt utan rim och reson. Myrholt igen: "...det ville vel vært drøyt selvmotsigende å skulle ta avstand fra den Kristne læren men alikevel bekjenne seg til en av Guds falne engler... Skal man bekjenne seg til den ene må man godta den andres eksistens..."

Precis som andra genrer innehåller black metal så mycket olikartat stoff. Där finns det som frossar i ondskans uttryck och symboler, men där finns också många högst både genomtänkta och tänkvärda texter, inte minst på anti-religiös grund.

För dig som vill ha en redig genomgång av de element som kan sägas konstituera genren rekommenderas å det varmaste tankegångarna kring detta hos Shadows of the North.

Jag misstänker att inte heller detta blir mitt sista inlägg om texter och teman i black metal...

4 kommentarer:

  1. Vad intressant med mer tankar om BM och texter. Ser fram emot (den oundvikliga) fortsättningen. Välskrivet som vanligt också - mycket bra.
    Varifrån har du tagit citaten från Alexander Myrholt? Vore intressant att läsa hela intervjun.

    Frost pratar om satanism och black metal i intervjun som finns på http://www.contrabandcandy.com/index.php. Han säger bland annat han hoppas att folk i genren förstår att det inte finns en speciell religiös eller filosofisk inriktning som gäller för alla. Kopplingen mellan vissa inriktningar och black metal är dock enligt Frost uppenbar. Han tycker dock inte att man direkt skall knyta musiken till något(satanism, religion) som från början inte hade med musik att göra.

    Till skillnad från dig (rätta mig om jag har fel) säger Frost att han kan njuta av ett album utan att läsa eller förstå texten. Han kan istället gilla skivan för atmosfären, energin eller "vibrationerna" den skapar. Texterna måste inte heller säga något om artistens eller bandets religiösa elelr filosofiska åsikter.

    SvaraRadera
  2. Tyvärr kan jag inte länka till ursprungstexten som citaten av Myrholt kommer ifrån (men jag har lov att publicera dem). En intervju om bland annat hans syn på bm och religion finns dock här och en färskare intervju om hans band Ensalvement of Beauty finns på Deadtide.

    Jag har också tagit del av den intressanta intervjun med Frost. Du har alldeles rätt - och alldeles fel - när det gäller mitt förhållande till texter och musik ;) Självklart kan jag njuta av musik utan begriplig text, eller för den delen helt utan sång, men jag kan inte tänka mig att "riskera" att omedvetet lyssna på musik med exempelvis rasistiska texter. Och black metal kan ju som sagt innebära en del, åtminstone för mig, helt oacceptabla ideal.

    SvaraRadera
  3. Kan inte förstå vad det är som är så förskräckligt med kristendomen så att man skulle ägna de flesta av sina låttexter till att basha kristendome?

    Om man ogillar kristendomen har man med störst sannolikhet bara hört talas om vad historiskt kristna makt grupperingar hållt på med och dragit hela kristendomen över en kamm. Kristendomen är en kärleks revolution utan motstycke, något som skulle revolutionera hela världen om det skulle praktiserar världsomspänt, inga fattigdom skulle exempelvis finnas mer för enligt Jesus så kommer man inte in i himlen som rik (När det finns fattiga att ta hand om). Inga krig, (Jesus säger att man ska be för sina fiender!) OSV. Lär känna Gud han är ballare än vad ni tror! Han är vår far!

    SvaraRadera
  4. Hej Andreas, och tack för din kommentar :)

    En kärleksrevolution och utrotad fattigdom - ja tack. Byggd på en irrationell och orimlig "tro"? - nej tack. Den historiske Jesus var säkert en bra man, liksom många andra i historia och nutid, men är helt irrelevant för vår tid, enligt mig.

    Allt gott till dig, som vill göra gott :)

    SvaraRadera