onsdag 7 april 2010

Dark Tranquillity - "We Are the Void"

Det är drygt en månad sedan Dark Tranquillitys "We Are the Void" släpptes och min uppfattaning om albumet har åkt lite berg och dal-bana. Första gångerna jag lyssnade var jag rent lycklig för att bandet ännu en gång skapat ett album med lika stark Dark Tranquillity-musik som tidigare plattor, inte minst senaste släppet, "Fiction".

Därefter uppstod nästan en besvikelse över att det är så genuint "Darktranquillitigt" alltsammans, "folkhemsmetal" som det har sagts nån gång (där tror jag kanske jag citerar mig själv, hehe). Nu är jag däremot inne i en tredje fas, och hittar ständigt nytt, och nytt igen, att flina lyckligt åt när jag lyssnar. Visst finns gott om traditionella DT-låtar som sköna Surface The Infinite, The Fatalist och The Grandest Accusation men också mer finstämda Her Silent Language där Stannes rensång firar nya triumfer i harmoni med den growlade sången.

Niklas Sundin, av Vassil, wikipediaHelt outstanding på albumet är dock det spår som avslutar standardutgåvan, låten Iridium. Och det var inte svårt att gissa att Niklas Sundin är delaktig i både text och musik, kanske huvudsaklig upphovsman(?), till den. Sundin som också på förra albumet skapade något helt unikt, den gången med låten Inside the Particle Storm. Iridium är i sig själv anledning nog att införskaffa "We Are the Void".

Går du nu i köptankar, och det tycker jag du ska göra, så är det värt ett par tior extra att välja den begränsade utgåvan med två extra låtar, varav en instrumental, av just Sundin. Dessutom får du med en DVD-skiva med bakgrundsmaterial med bland annat avsnitt ur de olika inspelningsfaserna. Mycket trevligt och väl satsade pengar.

Läs också Henriks utmärkta recension på WeRock.se.



4 kommentarer:

  1. Tyckte själv det var en riktigt bra album och när jag recenserade den på min blogg så gav jag den i betyg 9/10 och tyckte själv att det inte fanns någon dålig låt på albumet.

    SvaraRadera
  2. Håller med, precis som "Fiction" har "..the Void" inte ett enda dåligt spår :) Skulle jag betygsätta skulle det nog närma sig nio även för mig.

    SvaraRadera
  3. ..såhär lite efter releasen (det är ju faktiskt generellt svårt det där med att recensera skivor innan det har gått ett par månader, tycker jag. Men det är en annan femma!) så tycker jag:

    We Are The Void är inte ens topp 3 av DT's plattor! Den innehåller rätt höga toppar, men tyvärr för mycket mellanmjölk för att spöa Fiction, Character och Damage Done. Och liveskivan nyligen ska inte tala om, även om dte är orättvist att jämföra en studioplatta!
    Helt klart är WATV en bra skiva, men till de enorma höjdarsläppen som DT har pressat ur sig i sin karriär tycker jag faktiskt inte riktigt att den når.

    (ja, och som vanligt ska man kanske lägga in en brasklapp, om ett par månader kanske jag har ändrat mig igen...)

    SvaraRadera
  4. Ja, det är verkligen en svårigheten, Chief. Och själv är jag som sagt inne i en "tredje fas" med denna platta och det kan nog komma fler ändå.

    Att den "inte ens" är bland topp tre av DTs plattor, säger väl mest hur jäkla bra bandet är, men visst, helst ska ju den senaste alltid vara den bästa... Hur det blir med den saken dröjer nog minst nåt halvår innan jag vill uttala mig om :)

    SvaraRadera