torsdag 28 mars 2013

KEEP OF KALESSIN-nytt!

Ny video, ny sång - eeh, ny sångare???!!! Nja inte ny i bandet såklart, men ny som sångare. Det är alltså bandets frontman, motor, låtskrivare, grundare och gitarrist, Arnt "Obsidian C" Grønbech som själv tar till stämbanden på nya videon från norska KEEP OF KALESSIN. Wow, och jaaa, och näää och - jag känner mig, inte bara kluven, men helt splittrad inför detta.

Nej, nu ska jag vara ärlig. Jag tycker det känns skit. Inte så att Obsidian C:s röst är dålig, han growlar med pondus och känsla, rensången kanske något svagare men inte illa alls. Men det är ju inte Thebon! Inte alls. Jag som nyligen utnämnt Thebon till den för närvarande främsta rösten inom genren. Han är saknad!

Så här säger Arnt Obsidian själv: "Instead of waiting it out we just had to move on and I started testing the vocals in the studio myself, realizing my vocals were far from bad. I've always been the driving force of the band and I found it to be easier if I just managed to handle the vocals from now on instead of replacing Thebon with someone else." och angående Thebons frånvaro: "We haven't heard from him in 5 months. He went to South Africa with his girlfriend and we received no life sign or answers to our messages." Jag vet inte om detta ska tas på fullt allvar eller inte.

Jag tror inte jag kan bedöma helheten, låten och videon förrän jag smält det här lite grann... Men kommentera gärna videon, både du som liksom jag älskar Thebone, Obsidian C och KEEP OF KALESSIN sedan tidigare och du som kanske inte lyssnat så mycket på bandets musik tidigare. Jag ska hälla upp en whisky och lyssna ett varv till tror jag. Jag är lite skakad...

7 kommentarer:

  1. Njae, det lät väl ganska ok...MEN: Keep of Kalessins bästa plattor är Through times of war och Reclaim. Dvs inspelningar utan Thebon, så jag kommer inte sakna honom så värst mycket.

    Ta och drick lite mer whisky och get over it. ;)

    SvaraRadera
  2. ....jag vågar inte ens trycka play.
    På allvar.
    Jag har inte ens bestämt mig för om jag vill höra detta eller inte...!!

    SvaraRadera
  3. Nja, Christofer, för mig är ju Thebon-eran KoK:s höjdpunkt hittills, även om Attila Csihar givetvis är en vokalist av rang.

    Chief, jag förstår dig, och jag vet inte riktigt vad jag ska säga om detta fortfarande. Kanske kan det bli bra på sikt? Jag vet inte. -Men jag vill ha Thebon tillbaka!

    Vad tror ni förresten det där med Sydafrika står för? Just det som det står, eller betyder det något annat? Han har ju ett eller två band till också, han Thebon.

    SvaraRadera
  4. Jaha, kunde inte hålla mig.
    Lyssnade.

    Att byta en av extremmetallens bästa röster mot en högst medioker framstår såhär spontant som en riktigt jävla dum ide. Obsidian sjunger kanske inte uselt i en producerad studiolåt, men hur funkar det där live?
    Risken för att även gitarrspelet blir fiasko är ju uppenbar.

    Att det dessutom skulle vara som man säger att sångaren är spårlöst försvunnen tror jag inte ett ögonblick på. Om folk åker till Sydafrika och ingen kan få kontakt med dem samt att de är försvunna så gör man väl för fasen en polissak av det?
    Synd bara om 1) bandet splittras, och 2) de inte tar in en ny riktig sångare. Norge har ju ett par, liksom.

    Nä. Det här var svårt att ta på allvar faktiskt, och känns mest som ett skämt. För inte är väl detta, på riktigt, den nya singeln från KEEP OF KALESSIN, ett av bandet med absolut högst lägstanivå och krav på sig själva?
    Jag tror jag gör som du. Delvis.
    Slår upp en whisky, alltså, men jag lyssnar knappast ett varv till på detta. Inte just nu.
    Inte bra..,!

    SvaraRadera
  5. Tyvärr går det nog inte att hoppas på någon ändring ang Thebon iaf, enligt hans fb http://www.facebook.com/pages/Thebon/110661682329751
    :-(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm. Det vore inget vidare om det förblev ett brott - MEN: det kanske man kan leva med.

      Det jag har svårt för - utan att ha lyssnat på mer materialet än enbart denna singel via mobiltelefon - är att man inte tar in en ny sångare.

      Hybris?

      Radera
  6. Jävla soppa. Nu tänker jag inte läsa en enda "statement" mer från någondera sida. Som tur är kan vi som musikkonsumenter och musikälskare skita i konflikten; jag kommer följa Keep of Kalessin även fortsatt och hoppas på bra ting därifrån. Samtidigt gläder jag åt meddelanden idag från Hellish Outcast att uppföljaren till "Your God Will Bleed" spelas in i vår, åter med Thebon som vokalist. Det blir jättekul att följa det!

    SvaraRadera