tisdag 3 december 2013

DEGRADEAD - fem år efter debuten

Jag hade ett snack med DEGRADEAD-gitarristen David Szücs för fem år sedan när bandet just släppt sin debutplatta, och pratade då bland annat om framtiden och hur det skulle se ut för bandet efter fem år från då. Nu är vi där, och jag fick chans att följa upp med frågor om vad som faktiskt hände sen. Början av intervjun hittar du här nedan och för att läsa hela intervjun går du vidare till WeRock.se

DEGRADEAD i Hyderabad, Indien

Fem intensiva år
Hej David!
"Då har vi släppt vårt Black album!" sa du när jag 2008 frågade vad bandet gör om fem år ifall du fick drömma.
- Man ska sikta högt som jag brukar säga… Vem skulle inte vilja släppa ett motsvarande Black album och förändra hela rockvärlden :-) Vi har inte kommit hela vägen dit än, men vi fortsätter att harva! Jag skulle vara djävulskt glad om vi nådde halvvägs.

Karriären har tagit bandet ut i Europa, bl.a. till Wacken, och även till Asien och Indien.
- Det roligaste live-minnet är nog fortfarande då vi gick ut magsjuka på scenen och möttes av tusentals skrikande indiska hårdrocksfans, helt plötsligt var vi friska igen och gav all-in. Det är svårt att beskriva känslan med ord, men jävlar vad adrenalinet flödade i kroppen! Det var inte riktigt vad vi hade väntat oss, de kunde våra texter och stödet vi fick var helt otroligt. När vi skulle gå av scenen tog jublet aldrig slut, de fortsatte att ropa in oss och man önskade att speltiden inte hade tagit slut. Känns också lite kul att vi var där före METALLICA :-)

DEGRADEAD 2008
För fem år sedan levde du mitt uppe i din dröm, och jag undrar om, och i så fall hur, åren i musikbranschen har förändrat dina drömmar och önskningar.
- Jag stormtrivs i nuläget jag spelar den musiken jag gillar bäst tillsammans med världens goaste vänner och vi har så fruktansvärt kul ihop när vi skapar musik och är ute och turnerar. Musikbranschen är inte den bästa och det är många gånger uppförsbacke, det är inte kul när ens skivbolag gått i konkurs för att någon i bolaget tagit alla pengar och flytt sin kos. Detta hände oss 2009 och vi fick ett stort ekonomiskt bakslag. Visst är det otroligt tråkigt när sådana saker händer, och visst tar det hårt på en, men detta gör snarare att man vill skapa ett ännu hungrigare monster som kommer ut ur högtalar'n för att äta upp själarna på dem som förstör för oss musiker, haha :-)
.......

Läs vidare vad David har att berätta om årets albumsläpp "The Montser Within", samarbetet med Close-Up Magazine, medlemsbyten och om att tappa minnet i två månader! Du hittar hela DEGRADEAD-intervjun på WeRock.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar